Betalingsregeling Wilt u een betalingsregeling afspreken? Of wilt u informatie over de regeling die u hebt afgesproken? Log dan in met uw DigiD

Wat zijn de regels voor betalen in termijnen?

Moet u een bedrag aan ons betalen, maar lukt dat niet in één keer? Vaak kunt u dan een afspraak met ons maken om in termijnen te betalen of om later te betalen. Lees hieronder wat de regels hiervoor zijn.

U kunt met ons een afspraak maken als:

  • u in totaal € 75 of meer moet betalen 
    U mag eventuele verhogingen meerekenen. Administratiekosten rekenen we niet mee bij het bedrag van € 75.
  • u zich hebt gehouden aan een vorige betalingsregeling
    Hebt u in de afgelopen 6 maanden al eerder met ons afgesproken om uw schuld bij ons in termijnen te betalen? Dan kunt u alleen een nieuwe afspraak maken als u zich aan de vorige afspraak hebt gehouden. Is een ernstige situatie de reden dat u toen niet hebt betaald? Neem dan contact met ons op.

Wij nemen een bedrag niet mee in de betalingsregeling als: 

  • wij al aan uw werkgever of uitkeringsinstantie hebben gevraagd om geld in te houden op uw salaris of uitkering,
  • wij al aan een deurwaarder hebben gevraagd om u te laten betalen of
  • wij al een dwangmiddel gebruiken om u te laten betalen. Dat kan zijn dat uw rijbewijs, auto of motorfiets is ingeleverd, of dat u in de gevangenis zit voor boetes die u niet hebt betaald.

In hoeveel termijnen mag u betalen?

Kunnen wij een afspraak met u maken? Dan mag u binnen een maximum aantal maanden betalen. Hoeveel maanden dat zijn, hangt af van het soort boete(s) dat u moet betalen en het openstaande bedrag:

Openstaand bedrag*Aantal maanden
Tot € 1203
€ 120 tot € 3006
€ 300 tot € 4509
€ 450 tot € 1.25012
€ 1.250 tot € 2.00018
€ 2.000 tot € 3.00024
€ 3.000 tot € 4.00030
€ 4.000 of hoger36

* Het openstaand bedrag is het bedrag dat u moet betalen op het moment dat u de aanvraag doet.

Is het maandbedrag te hoog?

Dan kunt u een persoonlijke betalingsregeling aanvragen. Dit betekent dat we gaan kijken welk bedrag past bij uw financiële situatie. U moet daarvoor bewijstukken opsturen.

Verandert er iets in uw situatie?

Krijgt u meer inkomen? Of juist minder? Of zijn de kosten die u elke maand moet betalen omhoog gegaan? Elke blijvende verandering in uw financiële situatie moet u per post aan ons doorgeven. Stuur ook een bankafschrift mee. Wij beoordelen dan of de afspraak hetzelfde kan blijven of dat we de afspraak moeten veranderen. Soms controleren wij zelf ook of er iets is veranderd.

Hoe maakt u een afspraak om in termijnen te betalen?

Wilt u met ons een betalingsregeling afspreken? Dat kan op verschillende manieren.

Wilt u zich aanmelden bij uw gemeente voor hulp bij uw schulden?

Of hebt u dat al gedaan? Dan mag u in sommige situaties bij ons later beginnen met (in delen) betalen. We noemen dit Uitstel van Betaling.
Geldt dit voor u? Neem dan contact met ons op.