CJIB beter bereikbaar voor doven en slechthorenden
Leeuwarden, 31 oktober 2025, 08:45 uur — Met één druk op de knop kunnen vanaf nu ook doven en slechthorenden “bellen” met het CJIB. Via de website van het CJIB kunnen zij namelijk de zogenoemde Teletolk inschakelen. Ze kunnen er dan voor kiezen via een videoverbinding met een gebarentolk of een tolk die geschreven tekst voorleest het CJIB te benaderen.
In Nederland zijn zo’n 1,5 miljoen doven en slechthorenden. Tot nu toe moest iemand die gehoorproblemen heeft zelf een vertegenwoordiger of een tolk inschakelen, of schriftelijk (of via de chat) contact leggen met het CJIB. Dat kan nu dus kostenloos ook via cjib.nl.
Het CJIB heeft een uitgebreid callcenter. Vorig jaar kwamen daar ruim 900.000 telefoontjes binnen en werden bijna 60.000 chatgesprekken gevoerd. Via het Digitaal Loket melden zich jaarlijks zo’n 8 miljoen bezoekers.