Stand van de Uitvoering 2024

Om de dienstverlening zo goed mogelijk te blijven realiseren, deelt het CJIB jaarlijks een Stand van de Uitvoering met de Tweede Kamer. Hierin signaleert de organisatie waar het knelt als het gaat om wetgeving en de uitvoering daarvan. Ook staat hierin wat volgens het CJIB nodig is om tot een oplossing te komen. Onderstaand leest u een samenvatting van de Stand van de Uitvoering 2024. De volledige Stand van de Uitvoering 2024 kunt u downloaden via de link rechts op deze pagina.   

Drie perspectieven: De beweging is ingezet en willen we doorzetten

Afbeelding
PerspectievenWat is nodig?
Rechtshandhaving met oog voor het individu

Ruimte voor een passende aanpak in de tenuitvoerlegging van geldelijke sancties

  • We hebben zicht gekregen op concrete oplossingen voor het kwijtschelden van verhogingen bij financiële sancties, een bredere toepassing van de hardheidsclausule en het inzetten van vervangende taakstraffen in plaats van vervangende hechtenis
Werken voor de maatschappij vraagt om samenwerking en gegevensdeling

Ruimte om samen te werken aan passende dienstverlening voor mensen

  • We zetten met het Samenwerkingsverband CRI steeds nieuwe stappen in de gezamenlijke dienstverlening om schuldenoploop te voorkomen
  • We werken aan nieuwe samenwerkingsvormen met onder andere gerechtsdeurwaarders
  • We werken aan vereenvoudiging en gegevensdeling en verkennen daartoe één wettelijk kader (‘Wet op de overheidsincasso’)
Veilige, betrouwbare en deskundige uitvoering

Ruimte voor betrouwbare en veilige uitvoering
We vragen aandacht voor:

  • Stabiele financiering
  • Rijksbreed handelingsperspectief bij technologische ontwikkelingen
  • Veiligheid en weerbaarheid en de inzet die dit vraagt

Bijdragen aan een geloofwaardige rechtshandhaving

Afbeelding
SignaalAanpak
We vragen ruimte in de tenuitvoerlegging van straffen voor passende aanpak door:
  • Samenwerking te kunnen beproeven met Openbaar Ministerie (‘Tenuitvoerleggingstafel’)
  • Inzet van alternatieve sancties en ruimte voor (straf)invulling
  • Kunnen onderbreken van gevangenisstraf in geval van bijzondere omstandigheden
We blijven aandacht vragen voor balans in de boetestelsels voor verkeersboetes onder de Wahv en strafrechtboetes:
  • Zodat zowel de hoogte als de eventuele verhogingen bij niet betalen, recht doen aan de ernst van het feit
  • We signaleren dat de verhogingen voor verkeersboetes uit de pas lopen als deze worden vergeleken met verhogingen voor straf- en bestuursrechtelijke sancties
  • We blijven aandacht vragen voor ruimte om (anders) te kunnen handelen als individuele omstandigheden daarom vragen en recht te doen aan de menselijke maat
We zien dat in de tenuitvoerlegging van geldboetes ruimte nodig blijft voor de inzet van (dwang)middelen, waarbij we benadrukken dat dit:
  • Zodat zowel de hoogte als de eventuele verhogingen bij niet betalen, recht doen aan de ernst van het feit
  • We signaleren dat de verhogingen voor verkeersboetes uit de pas lopen als deze worden vergeleken met verhogingen voor straf- en bestuursrechtelijke sancties
  • We blijven aandacht vragen voor ruimte om (anders) te kunnen handelen als individuele omstandigheden daarom vragen en recht te doen aan de menselijke maat

Samenwerken voor de maatschappij vraagt gegevensdeling

Afbeelding
SignaalAanpak
We vragen wettelijke ruimte om samen met andere organisaties nog meer te kunnen betekenen voor mensen en schuldenoploop 
(verder) te voorkomen
 
  • We verkennen één wettelijk kader voor gegevensdeling, rechtsbescherming en regels bij gecoördineerde overheidsbrede inning en incasso (‘Wet op de overheidsincasso’)
  • We vragen een wettelijke grondslag voor uitwisselen gezamenlijk vroegsignaal met decentrale overheden
We vragen wettelijke ruimte om in minnelijke fase gegevens te mogen raadplegen om bestaansminimum voor mensen beter te waarborgen
  • We willen de maximale afloscapaciteit beter kunnen berekenen zonder dat mensen hiertoe allerlei stukken hoeven te overleggen
  • We vragen een wettelijke grondslag om via derden inkomens- en vermogensgegevens te kunnen raadplegen in de minnelijke fase
We vragen ruimte voor gegevensdeling bij afpakken van crimineel vermogen in de tenuitvoerlegging van ontnemingsmaatregelen
  • We hebben een goede informatiepositie nodig en ruimte voor het mogen delen van informatie in de keten of in internationaal verband
  • We kijken verkennend naar aansluiting bij de Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC’s) en ook of we kunnen aansluiten bij het verwijzingsportaal bankgegevens

De Stand van de Uitvoering is een belangrijk instrument om aan te geven waar het CJIB knelpunten en ook oplossingen ziet in de uitvoering. Omdat het werk van het CJIB mensen raakt, is het belangrijk dat de dilemma’s die het CJIB ervaart worden gedeeld met de politiek.

Eerder al vroeg het CJIB op verschillende gebieden ruimte aan de Kamer. De Stand van de Uitvoering 2024 is een logisch vervolg op de gezette stappen. Zo vraagt het CJIB ruimte om de ingezette beweging naar een passende aanpak in de dienstverlening op alle terreinen van de tenuitvoerlegging voort te zetten.
 

Afbeelding

Download pdf