Dienstverlening op maat: betalen verkeersboetes en uitzonderlijke situaties
Het CJIB biedt verschillende oplossingen wanneer mensen hun verkeersboete(s) en eventuele verhogingen niet in één keer kunnen betalen. Zij kunnen een betalingsregeling afspreken of uitstel van betaling krijgen. Ook helpt het CJIB bij het verwijzen naar schuldhulpverlening voor een MSNP- of WSNP-traject.
Soms komt het CJIB in contact met mensen voor wie deze mogelijkheden voor persoonsgerichte dienstverlening niet passend zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om mensen die door een samenloop van uitzonderlijke omstandigheden onmogelijk de Wahv-boete(s) tijdig konden betalen en zo de ophogingen niet konden voorkomen. Het CJIB heeft daarom vanaf 1 juni 2025 discretionaire ruimte gekregen om in uitzonderlijke situaties de verhogingen van Wahv-verkeersboetes kwijt te kunnen schelden.
Wanneer kan het CJIB verhogingen kwijtschelden?
Kwijtschelden van de verhogingen is alleen in specifieke, individuele gevallen mogelijk als de huidige mogelijkheden tot het leveren van maatwerk niet passend zijn.
1. Als mensen buiten hun schuld door overmacht niet op tijd hun boete konden betalen en zo de verhogingen van de boete niet konden voorkomen. Bijvoorbeeld als iemand lange tijd was opgenomen en niemand de post kon waarnemen.
of
2. Als het CJIB oordeelt dat de verhogingen van de boete onevenredig hardvochtige effecten hebben voor mensen. Het gaat om mensen met een samenloop van verschillende problematische omstandigheden waarbij de verhoging van de boete de situatie erger maakt.* Bijvoorbeeld bij ernstige lichamelijke of psychische problemen, geen hulp van anderen, dakloosheid of misbruik.
* Problematische schulden kunnen een rol spelen bij de beoordeling of iemand in aanmerking komt voor kwijtschelding, maar alleen het hebben van schulden is niet voldoende voor kwijtschelding. Als mensen schulden hebben bieden we andere oplossingen, zoals een betalingsregeling of een verwijzing naar schuldhulpverlening.
Let op: de verkeersboete en administratiekosten moeten wel betaald worden.
Betalingsregelingen en andere oplossingen
Moet u een bedrag aan ons betalen, maar lukt dat niet in één keer? Neem dan op tijd contact met ons op om verhogingen te voorkomen. Meestal kunt u een afspraak met ons maken om in termijnen te betalen of om later te betalen.
Wilt u het bedrag dat u aan ons moet betalen in termijnen betalen, maar hebt u meer tijd nodig om iets te regelen voor uw schulden? Wilt u zich aanmelden bij uw gemeente voor hulp bij uw schulden? Of hebt u dat al gedaan? Dan mag u in sommige situaties bij ons later beginnen met (in termijnen) betalen. We noemen dit Uitstel van betaling. Geldt dit voor u? Neem dan contact met ons op.
Hebt u nog vragen?
Bel dan het algemene nummer van het CJIB (058) 215 95 55 of start een gesprek met een medewerker via de chat met de oranje knop rechtsonder op deze website.