Betaalt u de premie niet?

U hebt uw maandelijkse premies voor de zorgverzekering al meer dan zes maanden niet betaald. Daarom heeft uw zorgverzekeraar uw gegevens doorgegeven aan het CAK.

Wat moet u doen?

U moet de schuld bij de zorgverzekeraar betalen. U kunt de zorgverzekeraar bellen en een afspraak maken om de schuld in delen te betalen.

Wat gebeurt er wanneer u bent aangemeld als wanbetaler?

  1. Hebt u nog geen afspraken gemaakt met uw zorgverzekeraar over de betaling van uw schuld? Dan moet u elke maand (bestuursrechtelijke) premie aan het CAK betalen. 
     
  2. Het CAK vraagt eerst uw werkgever of uitkeringsinstantie om uw premie te betalen. Zij halen de premie dan af van uw salaris of uitkering.
     
  3. Lukt dat niet? Dan vraagt het CAK ons om ervoor te zorgen dat u de premies betaalt. Als u zorgtoeslag krijgt, gebruiken wij die om een deel van uw premie te betalen. Dit betekent dat wij en niet u, uw zorgtoeslag van de belastingdienst krijgen.

    Voor het bedrag dat dan overblijft, krijgt u een acceptgiro van ons. Hierop staat hoeveel u binnen zes weken nog moet betalen. U kunt dit bedrag niet in delen betalen.

  4. Hebt u na zes weken niet betaald aan ons? Dan doen we twee dingen:
    1. Eerst sturen we u een brief met een herinnering. Daarin vragen we u om zo snel mogelijk te betalen. U hebt dan ook al de rekening voor de nieuwe maand gekregen. Die moet u ook betalen.
    2. Betaalt u daarna nog steeds niet? Dan vragen we een deurwaarder ons te helpen. U kunt proberen met de deurwaarder af te spreken om het bedrag in delen te betalen. Betaalt u niet? Dan mag de deurwaarder uw spullen verkopen. Ook mag hij aan uw werkgever of uitkeringsinstantie vragen om een deel van uw loon of uitkering aan hem over te maken. Of aan uw bank om geld van uw rekening aan hem over te maken.
      U moet ook de kosten voor de deurwaarder betalen.

Bent u afgemeld als wanbetaler?

Hebt u de schuld bij de zorgverzekeraar betaald? Of hebt u zich aangemeld voor schuldhulpverlening? Dan geeft uw zorgverzekeraar dit door aan het CAK. U wordt dan afgemeld als wanbetaler. U betaalt uw premie dan weer gewoon elke maand aan uw zorgverzekeraar. Niet meer via ons aan het CAK. 

 

Vanaf 1 augustus hoeft u de eindafrekening niet meer te betalen

Betaalt u uw maandelijkse premie weer aan uw eigen zorgverzekeraar? En heeft het CAK u bij ons afgemeld als wanbetaler? Dan hebt u mogelijk een eindafrekening van het CAK gekregen. Daarop stond of u nog een restbedrag moest betalen. Vanaf 1 augustus hoeft u dat bedrag niet meer te betalen. Het CAK stuurt u daarover een brief. 

Hebt u met ons afgesproken dat u de eindafrekening in delen betaalt? Dan krijgt u van ons geen acceptgiro’s meer voor de betaling van het restbedrag.
Betaalt u na 1 augustus toch nog een bedrag hiervoor? Dan storten wij dat binnen twee weken terug op uw rekening.
Hebt u bij uw bank geregeld dat zij de betalingen voor uw eindafrekening automatisch overmaken? Zet die automatische betalingen dan a.u.b. stop bij uw bank! 

Op de site van het CAK staat meer informatie over waarom u de eindafrekening niet meer hoeft te betalen.

 

Uw reactie mag maximaal 250 karakters tellen.
Naar boven

Elke boete een andere letter

Op onze brieven staan vaak letters. U kunt hieronder zien hoe de boete heet.
Verkeersboete
Premies voor uw zorgverzekering
Strafbeschikking
Boetevonnis
Schadevergoeding
Ontnemingsmaatregel
Europese boete
Kostenvergoeding Huurcommissie
Transactievoorstel
Aankondiging
Bestuurlijke boete
Betaalverzoek
Voorbeeld beschikking verkeersboete
Sluiten

Dutch visitor

International visitors

This will take you to another section of our site with
information specifically for international visitors.
Sluiten